Polacy liderami w zakupach w Europie
Polska znajduje się w czołówce trzech najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie - wynika z raportu Payvision. Najbardziej dynamiczny wzrost w 2014 roku odnotowano w Niemczech (25%), Hiszpanii (24,8%) i właśnie w Polsce (22,6%).
2016-12-06, 13:25

Polska znajduje się w czołówce trzech najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie - wynika z raportu Payvision. Najbardziej dynamiczny wzrost w 2014 roku odnotowano w Niemczech (25%), Hiszpanii (24,8%) i właśnie w Polsce (22,6%).  Serwis darmowisko.pl postanowił przyjrzeć się dokładnie tym wynikom badań.

Zakupy przez internet

Trend ten widoczny jest także w statystykach raportu „mShopper 2.0 Polacy na zakupach mobilnych”. W 2016 roku 37% polskich internautów kupuje w sieci, a 53% robi to mobilnie, czyli na smartfonie lub tablecie. W 2015 roku na takie zakupy zdecydowało się 24% internautów, z czego mobilnie kupowało 33%. W sondażu Trusted Shops z 2013 roku na temat częstotliwości robienia zakupów on-line, Polacy zajęli trzecie miejsce w Europie.

Do zakupów przez internet skłania głównie swoboda, czyli bezproblemowy dostęp do komputera i urządzenia mobilnego, ponadto czas, który można zaoszczędzić oraz oszczędność pieniędzy, dzięki możliwości szybkiego porównania ofert i bieżąco dostępu do informacji o promocjach. Polacy cenią sobie także szybkość dostawy zamówionych produktów. Raport „E-commerce in Europe 2015” przygotowany przez PostNord pokazuje, że aż 54% Polaków uważa, iż szybka dostawa – maks. 3 do 5 dni, jest niezwykle ważna przy zakupach internetowych. To najwięcej w całej Europie. Jednocześnie najrzadziej ze wszystkich europejskich krajów zwracamy towary kupione on-line.

Co kupujemy?

Najczęściej przez internet kupujemy odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny oraz kosmetyki, podobnie jak pozostałe państwa europejskie. Korzystamy z rodzimych sklepów, ale nie stronimy także od zakupów w innych krajach, głównie w Wielkiej Brytanii, Niemczech i USA. Wyniki badania wykonanego na zlecenie PayPal przez GfK pokazują, że prawie 77% polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych.

Według danych PostNord, 16% polskich internautów kupuje przez internet części samochodowe, co plasuje Polskę na 2. miejscu w Europie. W tej kategorii wyprzedzają nas tylko Niemcy (19%). Zakupy on-line artykułów dziecięcych robi 14% polskich internautów (więcej tylko w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji), a artykuły spożywcze kupuje jedynie 5%, co z kolei daje nam przedostanie miejsce, zaraz przed Belgią (4%).

Ile wydajemy

Raport „E-commerce w Polsce 2016” opracowany przez Gemius pokazuje, że deklarowany wydatek przez internautów w ciągu 6 miesięcy na sprzęt RTV/AGD to około 98 złotych, a na urządzenia mobilne i akcesoria – 90 zł. Średnie miesięczne wydatki na odzież to 83 złote, na buty – 77 złotych.

W 2013 roku polski internauta wydał średnio na zakupy on-line 20 euro. Prognozy w raporcie „The New world of reTail” MasterCard pokazują, że w 2018 roku kwota ta wyniesie 224 euro i da Polsce pierwsze miejsce w Europie.

Podsumowanie

Eksperci są zgodni co do tego, że rynek e-commerce w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. Polscy internauci coraz chętniej robią zakupy przez internet – nie tylko przy pomocy komputerów, ale także telefonów czy tabletów. Rośnie również liczba transakcji bezgotówkowych. Wszystko to sprawia, że Polska znalazła się w 2016 roku w czołówce państw Europejskich, w kwestii dokonywania zakupów i płatności on-line. Prognozy na kolejne lata są jeszcze bardziej optymistyczne – część z nich zakłada, że w niektórych aspektach rynku e-commerce, wysuniemy się na pozycję lidera.

KONTAKT / AUTOR
Adrian Pażucha
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.